Go to frontpage of www.linqx.dk

BRIEF ID #20070306, No. 47, 2007 (ISSN 1603-5771)

Nyhedsbrevet sendes i dag til 833 registrerede læsere. Velkommen til 10 nye registrerede brugere :-)
Ifølge server loggen er der de seneste 6 måneder (sep 06-feb 07) registreret i gennemsnit 232 unikke brugere/dag.

Cover

Kenneth Boe Larsen fra Konsulenthuset DIEU har undersøgt markedet for online konferencesystemer. Hans valg faldt på det dansk producerede EroomX. I endnu en applikationstest beskriver han, hvordan det er at anvende faciliteterne i EroomX - et virtuelt ”learning environment" hvor deltagerne kan kommunikere med hinanden via video (webcams), lyd og via skriftlige meddelelser (chat og whiteboard).

Go: Anmeldelse af EroomX

Relearning

MIT Medialab distribuerer løbende foredrag mm via streaming video. Primo februar offentligjorde man et foredrag af John Seeley Brown om ”the long tail in education”. I sit foredrag argumenterer Seeley Brown for, at vi må gentænke læring, således at vi kombinerer "the galore of (online) resources" med avancerede læringsteknologier. Kun på den måde kan vi etablere frugtbare communities of co-creation...

Kommentar: The long tail...


OPFORDRING

SKRIV FOR linqx|dk

Redaktionen modtager løbende nyhedstips, forslag til artikler og lignende fra læserne, men aldrig nok! Via linqx|dk får du mulighed for at komme til orde og nå ud godt 800 registrerede læsere af nyhedsbrevet og flere hundrede daglige besøgende :-)

Skriv til miau(a)linqx.dk. Alle henvendelser behandles seriøst.



Stay tuned

Universitetsmagasinet Asterisk skriver, at et nyt forskningsprojekt med titlen ”Serious games on a Global Market Place” skal samle forskere, spiludviklere og uddannelsesfolk om at skabe nye spildesigns med en stærk læringsteoretisk og didaktisk fundering. (16FEB07)

Medio januar kom anden udgave af elearningpapers på gaden. Denne gang som et temanummer om kvalitet i elæring (17JAN07)

Tre år i træk har Bersin og Co set på tendenser indenfor e-læring. Således også i år. Her er Web 2.0 (sociale teknologier) blevet til E-learning 3.0... :o (8JAN07)

De danske museer og science centre fik i inden året var omme besked om, hvilke projekter og emner, der får tilskud. I alt anvendes der omirng 20 mio. kroner til at skabe nye, digitale undervisningsmaterialer, som lærere og elever kan trække direkte ind i klasseværelserne via internettet. Materialerne skal være til rådighed for skolerne på en ny portal kaldet e-museum.dk (12DEC06)

Mobil e-læring

Nogle af de foreløbige resultater af VTU's pulje til fremme af mobil e-læring kan nu ses på et website, der demonstrerer fire forskellige anvendelsesområder. Blandt de nye projekter er et målrettet landbruget. Her er det Courseware, Landbrugets Rådgivningscenter og Knowledge Lab, der sammen vil udvikle et system, der som vision har til formål at udforske, hvordan viden om brugerens kontekst (positioneringsteknologi - kobling af tid, sted og formodet aktivitet) kan kobles med læringsobjekter, der således automatisk distribueres til den lærende. (23FEB07)

De elevproducerede, digitale materialer udfordrer den traditionelle lærebog, som i stigende grad marginaliseres - især i sprogindlæringen. Nu er også e-læring og m-læring kommet i spil – i kraft af nye medieformer som PDA, MP3, iPod. Det kan man læse meget mere om i de seneste temanummer af Sprogforum (nr. 38, december 2006). Det handler nemlig om e- og m-læring. (19FEB07)

Ultimo januar blev et nyt, digitalt sundhedskoncept kaldet MoveIT lanceret. Konceptet er målrettet børn og unge på 8. - 10. klassetrin. Det inddrager mobiltelefonen som en naturlig del af læringen om sundhed. (23JAN07)

Seneste artikler om mobil e-læring

Venlig hilsen

linqx|dk

Jesper Hundebøl



linqx|dk sponsoreres af ... Courseware, ZeNARIA, Mercantilius, DanskMedieDesign, COMONTO, Skolemedia / Gyldendal Uddannelse, Ladegaard A/S, Teknologisk Institut ...



E-post adresser og andre personlige information er og vil aldrig blive solgt, udlejet eller på anden måde bekendtgjort andre. Postlisten er pasord beskyttet og anvendes udelukkende til korte, en-vejs briefs fra linqx|dk.

Hvis du ikke ønsker dette nyhedsbrev eller du mener, du har modtaget det ved en fejltagelse, kan du automatisk ændre din abonnementsstatus.



Du kan yde økonomisk støtte til arbejdet med linqx|dk ved at sende et bidrag til giro 1923854. Din organisation eller virksomhed kan også indrykke en annonce eller et banner på linqx|dk



Lad andre følge med. Fortæl om nyhedsbrevet. Tip en kollega - send dette nyhedsbrev videre!