Continuum
Page rank: 4[2009-03-07 13:52:25 | jesper] | | Trods faldende aktivitet bevarer linqx.dk år efter år en page rank på 4. Det er muligt, fordi antallet af unikke brugere trods alt faldende aktivitetsniveau ligger stabilt, og fordi stadigt flere gode sites linker til eller fastholder links til linqx.dk. Størstedelen af de besøgende lander på "Continuum" (linqx.dk/x) efter at have skrevet en søgestreng i google feltet.
"Google PageRank is Google’s way of assessing the relative quality of a Web site or Web page on the Internet. PageRank is measured on a scale of 0 to 10. The stronger the PageRank of a given Web page, the higher the corresponding score on the scale."
Jeg har bemærket, at ganske mange langt større, kendte og udbredte organisationer (besøgte hjemmesider) har en lignende page rank. En høj page rank øger chancen for at komme blandt de ti første hits på en google søgning - hvilket igen har som konsekvens, at en bruger er mere tilbøjelig til at klikke forbi. Bemærk fx søgningen "elæring" placerer linqx.dk på google's top 10 liste :-D
Mere om google page rank
Sponsor? Læs mere.
| Hej Hund[2009-03-07 13:22:21 | jesper] | | Ifølge Radioavisen har Den Danske Dyrlægeforening netop lanceret et undervisningsprogram, der skal lære børn mellem ca. 3 og 8 år at forstå hundens sprog. Formålet er at styrke forholdet mellem små mennesker og kæledyr, så de værste eller fleste konflikter og bid undgås.
"Forskning viser, at små børn mellem tre og otte år har en tendens til at behandle familiehunden, som om den var et barn. Små børn ser på hundens hoved og ansigtsudtryk – og ikke på hele hundens kropssprog. Af samme grund har mindre børn svært ved at skelne mellem en bange hund og en glad hund."
Af spillets hjemmeside fremgår det, at spillet for den voksne kan virke en smule langsomt. Det er rigtigt, men lyden, grafikken og farverne er gode, og "undersøgelser, test og erfaring viser, at selv små børn har et stor udbytte af spillet og lærer om hunden gennem leg". Tanken er, at den voksne anvender spillet som anledning til "en meget konkret snak mellem børn og forældre om, hvordan man omgås familiehunden på den sikreste måde i helt almindelige hverdagssituationer."
Flere links til fx at forstå hundens sprog (sammenlign - tekst for voksne og spil for børn)...
Lær at lege med hunde: hej-hund.dk (direkte til spillet)
| Digitale læringsressourcer[2009-03-06 10:47:03 | jesper] | | DREAM og det nationale videncenter for læremidler udgav i januar en 74 siders rapport om digitale læringsressourcer (en samlebetegnelse for alle de redskaber, der kan befordre en læreproces – fra skolebogen og atlasset til en fysikopstilling, en film eller en hjemmeside på internettet; der er særligt fokus på tegnbaserede læringsressourcer, dvs. læringsressourcer hvormed man kan lagre, søge, skabe, dele og modificere tekst, tal, ord, lyde, billeder og blandinger af disse).
Rapporten afdækker de digitale teknologier anvendelse folkeskolens ældste klassetrin og i de gymnasiale ungdomsuddannelser, de økonomiske rammer og prioriteringer samt undervisernes valg af læringsressourcer til produktion og præsentation.
Det dokumenteres - endnu engang - at bøger, tavlen og fotokopier er de foretrukne læremidler i de danske skoler, og når digitale læremidler anvendes, udnyttes de mange muligheder kun i begrænset omfang. Trods en investering på o. 750 mill. kr. (bare siden 2000) er der endnu "lang vej til at opfylde de nationale og internationale mål om digitalt kompetente elever".
Hent rapporten (pdf)
| Viden i spil[2009-03-06 10:36:59 | jesper] | | Den 13. marts 2009, kl. 15-16 forelæser Thorkild Hangbøl over sin ph.d. afhandling "VIDEN i SPIL". Det sker på DPU i Emdrup.
Thorkild har været tilknyttet DREAM (Danish Research Centre on Education and Advanced Media Materials) og Learning Lab Denmark (nu Institut for Læring, DPU), og har tidligere skrevet om debatspil i undervisningen, om spildesign, om blended gaming (problems and possibilities when integrating computer media and game-based learning), læringsspil og scenariekompetencer, mm.
Mere information om dette og andre arrangementer på DPU
| glemsel ii[2009-02-20 22:20:29 | jesper] | | Måtte lige tjekke min entry på glemsel.net (se artikel af 18FEB09 nedenfor). Ville se, om mine vise ord var glemt. Det var de - alt er glemt, slettet - eller er det?
| Stille og rolig knald på[2009-02-20 21:57:08 | jesper] | | Hvad sker der med jer
Jeres liv må være gået i stå
Vi har stille og rolig knald på...
Hits til jeg bliver hæs. Jeg er blæst, helt væk..
Jeg glæder mig til at få det bedre
Stå på scenen
Jeg fylder 25 om et fucking øjeblik
Ny start
Stille og rolig knald på
Jepper, UFO YEPHA...
Tænker:
- strømline 'triple-v'
- (c)
- én liste top
- nyt entry x
- omtale
- catg.: marked
- subject: fa navn
- link til /www/commercial.php#nn
- keep in mind (top entries, january 2009)
Bemærk: Øvelse er især relevant ift at få ryddet op i listen. Der er desværre en del link rot... døde links, i.e. Og spøgelsesvirksomheder. Hvis nogen spør' mig.
Hvordan går det? Stille og rolig knald på :~|
| glemsel[2009-02-18 01:10:31 | jesper] | | Kan ikke lade være med at kommentere et af nettets mere bizarre, men bestemt også filosofiske projekter, nemlig Mogens Jacobsens glemsel.net. De fleste websteder, som eksempelvis nærværende, er, indrømmet, optaget af at registrere, bevare, gemme, men på glemsel.net er ambitionen den stik modsatte af at gemme, nemlig at glemme.
Glemsel.net er således en åben og glemsom blog. Glemsommeligheden består i, at indlæg forsvinder, ord for ord, hvorfor man til sidst kun kan se skribentens navn og indlæggets dato-tag. Hvis nogen har interesse i at læse mit indlæg, må de skynde sig...
At digital amnesia desværre er et alt for kendt fænomen må man i øvrigt beklage. Ofte skyldes det manglende bagudkompatibilitet - at formater pludselig ikke længere kan læses. En anden ofte forekommende informationstab skyldes at der (bevidst?) sjuskes, når hjemmesider udvikles (link rot). Med meget mere...
| << (p. 2/142) >>
log in
|
|
|